2025年度 英語版授業づくりワークショップ(教育の国際化のためのFDワークショップ-学習者中心のアプローチを学ぶ-) / English Course Design Workshop (FD Workshop for Globalization of Education: Towards a learner-centered approach)

  • September 24 (Wed) ~ 26 (Fri)
  • 9:00~around 17:00 (for 3 days)
  • 豊中  HALC 2, 全学教育推進機構 A棟3階/3F, Bldg.,A, CELAS, 豊中キャンパス/Toyonaka Campus

概要

コースデザインの理論の習得ならびに2回のマイクロティーチング(模擬授業)を通して、教え方を実践的に学びます。参加者は自身の担当科目について1人5分のマイクロティーチングを行い、講師やこれまでのワークショップ修了生(Co-instructor)、および他の参加者からコメントやフィード バックをもらいます。2回目のマイクロティーチングまでに、参加者は改善点等を検討しそれを踏まえて準備を行います。

In this workshop, participants will learn about teaching and learning through a learner-centered approach by learning and practicing the theory of course design and through two micro-teaching sessions (mock classes). Participants will learn about the five themes of course design (Course Content, Learning Outcomes, Assessment Methods,Instructional Strategies and Practical AI for teachers) and design their own courses in the morning session.

During the microteaching session in the afternoon, each participant will give a 5-minute microteaching session on his/her own subject and receive comments and feedback from the instructor, former workshop participants(Co-instructor) and other participants. By the time of the second microteaching session, participants will have prepared for the second microteaching session by considering areas for improvement.

目的/Aim

  1. 学生の立場から教育を捉え、理論と実践を通してコースデザインの方法を身につける
    To learn the theory and practice of learner-centered approach in English.
  2. 英語による授業を実施するための方法を身につける
    To improve teaching skills for academic staff who teach courses in English.
  3. 教育におけるAIの影響の拡大を理解し、対応する
    To understant and address the growing influence of AI in education.

対象者/Participation Criteria

1. 学習者中心のアプローチによる教育方法の改善、及びより良い教育の提供に関心を持つ教員
2. 将来的に本学(各部局)において「教育の国際化」やFDに積極的に関わることが期待されており各部局から推薦された教員

※上記両方、もしくはいずれかに該当する方

  1. Participants willing to improve their teaching and to further develop their skills from a learner-centered approach.  
  2. Participants expected to take on active roles in the globalization of education or FD activities at their faculty and recommended by their faculty.

※Both of ①② or those who fall under any

使用言語/Language

英語/English

場所/Place

 HALC 2, 全学教育推進機構 A棟3階/3F, Bldg.,A, CELAS, 豊中キャンパス/Toyonaka Campus

新任教員研修プログラム区分/Category of New Teacher Training Program

教育能力開発プログラム/ Educational Development
FD point:21 points

受講定員/Capacity

約10名/Approx. 10 people
※We will stop accepting applications as soon as the number of applications exceeds the capacity.

主催・共催/Sponsorship・Co-sponsorship

主催:全学教育推進機構教育学習支援部
共催:国際教育交流センター、ステューデント・ライフサイクルサポートセンター、
   CARENプロジェクト

Sponsored by: Center for Education in Liberal Arts and Sciences (CELAS)
In cooperation with: Center for International Education and Exchange (CIEE)
Center for Student Success Research and Practice (SLiCS)
Center for the Advance of Research and Education Exchange Networks (CAREN)

プログラム/Program

 午前/Morning Session (3 days)
9:00~

 午後/Afternoon Session 
~17:00

 9月24日 (Wed)
Course Content       

 9月25日 (Thu)
Learning Outcomes & Assessment Methods

 9月26日 (Fri)
Assessment Methods &  Instructional Strategies

 

               

 9月24日 (Wed)
The 1st The Microteaching & Learning Outcomes

 9月25日 (Thu) Practical AI for Teachers (Workshop) 

 9月26日 (Fri)
Instructional Strategies & The 2nd Microteaching

※全てのプログラムへのご参加が原則となっています
※The participants are expected to attend all programs.

修了証/Award of Certificate

すべてのプログラムを修了された方には「修了証」を発行致します。

All the participants receive a “Certificate of Completion” after completing the program

ご用意いただくもの/Please bring the following with you to the workshop

*マイクロティーチングの準備
ご自身の担当科目から切り出した5分間の内容
どの部分でも結構ですが、視聴者の方にはその授業の概要部分が理解しやすいでしょう。
*必要であれば英語で作成したパワーポイントスライド、配布資料等をお持ち下さい。
*現在、授業を担当されていない方は、将来担当するであろう科目の内容でご準備下さい。

* Preparation for Microteaching
5-minute-long content in English from your course.
Any part is fine, but the overview might be easy for audience to understand.
*If necessary, you can use Power Point data, handouts, circulated materials in English, etc. and other English materials used in your course.
※ If you are not currently teaching a class, please prepare the content for the course you will be teaching in the future.

締切/Deadline

2025年8月29日(金)16:00
*定員に達し次第、締切らせて頂きます。
16:00, Friday, August 29, 2025
※We will stop accepting applications as soon as the number of applications exceeds the capacity.

問合せ先/Inquiries

全学教育推進機構教育学習支援部

スチューデント・ライフサイクルサポートセンター 教学支援部

金(内線:豊5685)、川口(内線:豊5606)

E-mail: tlsc<AT>office.osaka-u.ac.jp
*<AT>を@に変更してください。

Dept. of Teaching and Learning Support, Center for Education in Liberal Arts and Sciences (CELAS)

Division of Teaching and Learning Support, Center for Student Success Research and Practice (SLiCS center)

Kim(Ext. (Toyonaka) 5685), Kawaguchi(Ext. (Toyonaka) 5606)
E-mail: tlsc<AT>office.osaka-u.ac.jp
*Please change <AT> to @

講師

  • Team Denis 2024(2004年以来毎年開催の本ワークショップの修了者で、今回実施運営の中心と
    なる教員グループ)

    ・Luca BAIOTTI (インターナショナルカレッジ&理学研究科 准教授)
    ・Clement ANGKAWIDJAJA (スチューデント・ライフサイクルサポートセンター、キャリアセンター、グローバルヘルスイニシアティブ、医学系研究科および大阪大学病院、准教授)
    ・Suyong EUM  (情報科学研究科 特任准教授)
    ・廣瀬 敬治 (基礎工学研究科 准教授)

    Members of Team Denis 2024 (these are graduates of this workshop, which as been held each year since 2004)

    ・Luca BAIOTTI (International College and Graduate School of Science, Associate Professor)
    ・Clement ANGKAWIDJAJA(Center for Student Success Research and Practice (SLiCS), Career Center, and Global Health Initiatives, Graduate School of Medicine and The University of Osaka Hospital, Associate Professor)
    ・Suyong EUM (Graduate School of Information Science and Technology, Specially Appointed
    Associate Professor)
    ・Keiji HIROSE (Graduate School of Engineering Science, Associate Professor)

申し込み

終了しました。

下記のボタンから申し込みください/Please click the button below to apply.

Application Form

活動報告