2024年度 英語版授業づくりワークショップ(教育の国際化のためのFDワークショップ-学習者中心のアプローチを学ぶ-) / English Course Design Workshop (FD Workshop for Globalization of Education: Towards a learner-centered approach)

  • September 9 ~ September 12
  • 9:00~12:00 (for 4 days)、13:00~ Microteaching(模擬授業) (for 2 days: group A )
  • 吹田 Room 5・6, IC Hall, Suita Campus

概要

コースデザインの理論の習得ならびに2回のマイクロティーチング(模擬授業)を通して、教え方を実践的に学びます。参加者は自身の担当科目について1人5分のマイクロティーチングを行い、講師やCo-instructor(これまでのワークショップ修了生)、および他の参加者からコメントやフィード バックをもらいます。2回目のマイクロティーチングまでに、参加者は改善点等を検討しそれを踏まえて準備を行います。

In this workshop, participants will learn about teaching and learning through a learner-centered approach by studying and practicing the theory of course design and through two micro-teaching sessions (mock classes).

In the microteaching sessions, each participant will give a 5-minute presentation on their course subject as if in front of the students of his/her class at OU and receive comments and feedback from the instructor, co-instructors (former workshop participants), and other participants.

On a different day, participants will then prepare and deliver a second microteaching session by considering such feedback.

目的/Aim

  1. 学生の立場から教育を捉え、理論と実践を通してコースデザインの方法を身につける
    To learn the theory and practice of learner-centered approach in  English.
  2. 英語による授業を実施するための方法を身につける
    To improve teaching skills for academic staff who teach courses in English.

対象者/Participation Criteria

1. 学習者中心のアプローチによる教育方法の改善、及びより良い教育の提供に関心を持つ教員
2. 将来的に本学(各部局)において「教育の国際化」やFDに積極的に関わることが期待されており各部局から推薦された教員

※上記両方、もしくはいずれかに該当する方

  1. Participants willing to improve their teaching and to further develop their skills from a learner-centered approach.  
  2. Participants expected to take on active roles in the globalization of education or FD activities at their faculty and recommended by their faculty.

※Both of ①② or those who fall under any

使用言語/Language

英語/English

場所/Place

  講義室5・6/ Room 5・6, ICホール2階/ 2F,IC Hall, 吹田キャンパス/ Suita Campus

新任教員研修プログラム区分/Category of New Teacher Training Program

教育能力開発プログラム/ Educational Development

参加費/Entry Fee

無料/Free


受講定員/Capacity

約15名/Approx. 15 people
※We will stop accepting applications as soon as the number of applications exceeds the capacity.

主催・共催/Sponsorship・Co-sponsorship

主催:全学教育推進機構教育学習支援部
共催:国際教育交流センター、ステューデント・ライフサイクルサポートセンター、
   CARENプロジェクト

Sponsored by: Center for Education in Liberal Arts and Sciences (CELAS)
In cooperation with: Center for International Education and Exchange (CIEE)
Center for Student Success Research and Practice (SLiCS)
Center for the Advance of Research and Education Exchange Networks (CAREN)

プログラム/Program

 午前/Morning Session (4 days)
9:00-12:00

 午後/Afternoon Session 
13:00-

 Ⅰ. コースデザイン-Course Design-

 9月9日 (Mon) Content           

 9月10日 (Tue) Learning Outcomes

 9月11日 (Wed) Assessment Methods

 9月12日(Thu)Instructional Strategies

               

Ⅱ. マイクロティーチング-Microteaching-
  (5分間の模擬授業)(5-minute Microteaching)

 microteaching twice in either group A or group B   
 Group A: 9月9日  (Mon) & 9月11日(Wed)                 

 Group B: 9月10日 (Tue) & 9月12日(Thu) 

※全てのプログラムへのご参加が原則となっています
※The participants are expected to attend all programs.

修了証/Award of Certificate

すべてのプログラムを修了された方には「修了証」を発行致します。

All the participants receive a “Certificate of Completion” after completing the program

ご用意いただくもの/Please bring the following with you to the workshop

*マイクロティーチングの準備
ご自身の担当科目から切り出した5分間の内容
どの部分でも結構ですが、視聴者の方にはその授業の概要部分が理解しやすいでしょう。
*必要であれば英語で作成したパワーポイントスライド、配布資料等をお持ち下さい。
*現在、授業を担当されていない方は、将来担当するであろう科目の内容でご準備下さい。

* Preparation for Microteaching
5-minute-long content in English from your course.
Any part is fine, but the overview might be easy for audience to understand.
*If necessary, you can use Power Point data, handouts, circulated materials in English, etc. and other English materials used in your course.
※ If you are not currently teaching a class, please prepare the content for the course you will be teaching in the future.

締切/Deadline

2024年9月2日(月)17:00
*定員に達し次第、締切らせて頂きます。
17:00, Mon, September 2, 2024
※We will stop accepting applications as soon as the number of applications exceeds the capacity.

問合せ先/Inquiries

全学教育推進機構教育学習支援部

スチューデント・ライフサイクルサポートセンター 教学支援部

金(内線:豊5617)、川口(内線:豊5606)

E-mail: tlsc<AT>office.osaka-u.ac.jp
*<AT>を@に変更してください。

Dept. of Teaching and Learning Support, Center for Education in Liberal Arts and Sciences (CELAS)

Division of Teaching and Learning Support, Center for Student Success Research and Practice (SLiCS center)

Kim(Ext. (172) 5617), Kawaguchi(Ext. (172) 5606)
E-mail: tlsc<AT>office.osaka-u.ac.jp
*Please change <AT> to @

講師

  • メイン・ファシリテーター: 有川友子氏(国際教育交流センター,センター長/教授)
    Main Facilitator: Tomoko ARIKAWA, Ph.D. (Center for International Education and Exchange, Director/Professor)
  • Team Denis 2024(2004年以来毎年開催の本ワークショップの修了者で、今回実施運営の中心と
    なる教員グループ)

    ・Luca BAIOTTI (インターナショナルカレッジ&理学研究科 准教授)
    ・岡本 紗知  (国際教育交流センター 准教授)
    ・Clement ANGKAWIDJAJA (スチューデント・ライフサイクルサポートセンター、准教授)
    ・Suyong EUM  (情報科学研究科 特任准教授)
    ・廣瀬 敬治  (基礎工学研究科 准教授)


    Members of Team Denis 2024 (these are graduates of this workshop, which as been held each year since 2004)

    ・Luca BAIOTTI (International College and Graduate School of Science, Associate Professor)
    ・Sachi OKAMOTO (Center for International Education and Exchange, Associate Professor)
    ・Clement ANGKAWIDJAJA (Center for Student Success Research and Practice, Associate Professor)
    ・Suyong EUM (Graduate School of Information Science and Technology, Specially Appointed
    Associate Professor,)
    ・Keiji HIROSE (Graduate School of Engineering Science, Associate Professor)

申し込み

終了しました。

下記のボタンから申し込みください/Please click the button below to apply.

Application Form

活動報告

過去の参加者の声

参加者の声

    There was diversity in the academic disciplines of facilitators, instructors, and participants.  I had abundant opportunity to discuss various issues with professors and doctors from different discipline in the workshop. Amongst others, I was given a chance for micro teaching in which I got a lot of valuable feedback.